måndag 5 september 2011

Sirapslimpa.



Idag kände jag mig piggare än vad jag har gjort de senaste dagarna och kunde då hoppa in och jobba. När jag slutade vid halv två fick jag frågan om jag skulle hem o baka. Då jag var helt slut ville jag bara sova. Men, en tupplur gav nya krafter och det blev två sirapslimpor enligt Leila Lindholm's recept som är väldigt lätta att göra.
Jag använde mig av jäskorgar som har inhandlats på Saltå Kvarns butik. Men enligt receptet ska det gå bra utan dem. (Men man får inte det fina mönstret...)
Skar upp en bit och hade på lite hemkokt blåbärssylt! Det var gott men kände att det hade varit ännu godare med någon hårdost som hade brytit av mot den söta sylten.

Här kommer receptet! (Av Leila Lindholm)
Ingredienser:
50 g smör
5 dl filmjölk
50 g färsk jäst
2 tsk salt
2 dl mörk sirap
6 dl vetemjöl special
7-8 dl rågsikt

1. Smält smöret och blanda det med filmjölken. Värm till fingerljummet, max 37 grader.
2. Smula jästen i en buke och tillsätt degvätskan, sirap och salt.
3. Tillsätt vetemjöl och rågsikt lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Knåda in det sista mjölet för hand.
4. Jäs i bunken under bakduk i cirka 45 minuter.
5. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Baka ut degen till två limpor och lägg i mjölade brödkorar eller på en plåt med bakplåtspapper. Jäs under bakduk i cirka 40 minuter.
7. Grädda bröden i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så de inte blir för mörka.