lördag 22 oktober 2011

Hemgjord äppelmust

Sådär ja, då har jag tagit mig in i mustbranschen också. Fick receptet på den här musten av min syster för två veckor sedan när jag besökte henne, hon hade hittat receptet i en gammal Lantliv's tidning. Jag kryddade musten med några kanelstänger och det fick en väldigt god smak.
Här kommer recept för den som vill prova och har mycket äpplen till övers. Jag gjorde bara halva satsen, det blev ca 3 liter färdig must. Nästa gång ska jag prova med annan kryddning, t.ex. kardemummakapslar eller stjärnanis.

Äppelmust

5 liter äpplen
6 liter vatten
1 msk vinsyra
1 tsk natriumbensoat
1 dl socker/liter must

1. Skiva äpplena och lägg dem i en stor bunke eller hink tillsammans med alla övriga ingredienser utom sockret.
2. Låt dra i 5 dygn. Rör om då och då.
3. Sila bort äpplena.
4. Tillsätt 1 dl socker för varje liter avrunnen must.

(För de som inte tål äpplen som min far gör så låt musten koka upp och sedan svalna. Då borde det gå bra att dricka det även för allergiker.)

Inga kommentarer: